hjem

Norges Jeger- og fiskerforbund
NYHETER

Rapport fra Sensas Open.
Her er den fyldig rapporten fra helgas stevne.

Resultat Sensas Open 2010
Sensas Open 2010 Lidan Lidköping 29-30 maj.

1. Mikael Tono 1+1=2 42680gr
2. Emil Lindeberg 1+1=2 38800gr
3. Kent Adell 1+1=2 35020gr
4. Henrik Litzell 1+4=5 23390gr
5. Jens Jungevik 3+3=6 29770gr
6. Niklas Karlsson 3+3=6 26620gr
7. Claes Törneling 6+1=7 33530gr
8. Dag Even Nygårdseter 5+2=7 34800gr
9. Patrik Ceder 5+2=7 30250gr
27. Christer Andersson 7+6=13 16960gr
28. Per Hagman 6+8=14 16190gr
29. Yngve Embretsen 8+7=15 4020gr

Les også rapporten til Tono: http://www.metetorget.com/resultat/2010/SensasOpen.htm

Sensas open 2010.

Det var med mye forventninger og spenning vi kjørte mot Lidkøping fredag kveld. Jeg og DagE hadde i fjor bestemt oss for at denne festivalen måtte vi prøve. Sensas open er en gammel tradisjon som har hatt flere navn og har byttet om på bruk av fiske strekker i løpet av årene. Dagens utgave blir arrangert litt lengre opp i elva enn de første stevnene. Fisket er som regel etter brasme, men det finnes bra med mort og flire også. Vi hadde forberedt oss på et fiske i strømmende vann og laget tackler med Torpedo fra 6-12gr og kuledupper fra 5-10gr. Alle på topp fem tackler. Vi ankom vårt bosted hos Billy’s sent på fredag og sto spente opp lørdag. Tidlig var vi på plass og kunne konstantere at vi ikke hadde med det viktigste utstyret; utstyrstralle! Alle stilte med dette og vi følte oss litt dumme der vi stod med en haug med kollier som måtte bæres ut. Fordi det var litt å gå til ytterkanten av strekka. Med en flott asfaltert gangvei gjorde strekka til en idyllisk meitearena. Vi så tidlig at våre dupper ikke sto i stil til rådende forhold, langt mindre fart i vannet en det som gjaldt forrige helg. Men slik er det jo på et nytt vann, man feiler litt i starten. Trekking og min plass ble A2 og Dag E D28. Vi hadde ikke noe referanse så vi tacklet opp med godt mot. Jeg bestemte meg får å satse på to plasser, 10 og 13 meter. Skulle da fore og fiske etter mort og flire på 10 og brasme på 13. På 13m var det topp 4,5 og relativt flat bunn. På 10m var det topp 4 dybde og bunnen var noe mer dumpete, men fant et område der jeg anså det ville være mulig å fiske bra. Brasme blandinga var laget med 15% leem for at den skulle gå raskt til bunn. I foret blandet jeg opp litt caster og kastet ut 12 store baller innenfor stangtuppen. Ti meterplassen foret jeg med død maggot og pinkies i. Og her kastet jeg ut 8 store baller. Starten ble treg men min nabo på A1 dro noen småmort. Fikk etter hvert noen flirer og mort men ingen flyt så etter 1,5time bestemte jeg meg får å satse på brasma med å koppe ut baller smekkfulle med caster og klipt mark. Fisket da over med kuleduptackel som driftet over og Torpedodupp får stille presentasjon. Min nabo på A3 fikk først en fin brasme og jeg merket noe mer aktivitet hos meg. Problemet var sterke medstrøms kastevinder som gjorde fisket meget vannsklig. Fikk en liten periode der vinden løyet noe og lykkes å få 4 brasmer i nettet, alle på Torpedotacklet. Den siste timen blir dårlig fiskemessig da jeg mister to brasmer og fikk vell ikke mer en et par små flirer etter det. Det viste seg at fisket hadde vært dårlig over hele strekka og at mine 3,7kg holdt til en 2. plass, slått av min nabo på A1 som hadde bare småfisk. Etter litt mat på den lokale pizzeria dro vi trøtte tilbake til Billy’s. Kvelden gikk med til for forberedelser til neste dag, det var forventet at vi skulle få et mye bedre fiske! Søndagens trekking ble utført slik at de som satt på A og B skulle trekke på C og D. Jeg trekte C21 og Dag E A3, vi var vell godt fornøyde med det. Under opprigging merket jeg en del aktivitet nær land og bestemte meg for å fiske kort på del 6, der skulle jeg fore ved å koppe ut og fiske konsentrert. På 13 m fant jeg et fint område med jevnt fin bunn og relativt flat mot meg og lengre ut. Var litt usikker på bettet og la ikke så mye i foret men foret 14 baller på 12m og 10 mindre baller på del 6. Signalet gikk og jeg startet med del 6 tacklet, kuleduppen stoppet om etter 20cm drift og kroker en brasme på 6-7hg. Denne mister jeg ved håven. Neste utlegg og kroker en til men samme skjebne, forer da en ball full med død maggot og caster og går ut på 13m. Samme her napp umidelbart og driller den forsiktig inn, ved håven glipper den også. Hva hadde skjedd, jo kroken hadde smelt av ??? Frustrert fikk jeg satt på ny tafs og neste utlegg kroker jeg en til etter litt drift men denne glipper halveis inn…. Herregud vilken start !!! Fikk etter hvert samlet meg og fikk inn noen fisker men tap av kroket fisk fortsatte under hele konkurransen. Prøvde alt fra å endre kroker, endre tacklet, endre agn og gi nappet litt tid og motsatt. Telte ikke alle tapte fisker men er helt sikker på at det måtte være rundt 30 stk. Fordi jeg mistet så mange i håvingsøyeblikket ble alle mine 6 tackler ødelagt og måtte begynne å tackle opp nye. Etter fem timer veide jeg inn 15kg som holdt nesten til en sisteplass på seksjonen. Dag E derimot fisket bra og fikk en 2. plass på 30kg. Må si jeg var skuffet, hadde trossalt mye fisk inne hele konkurransen og burde ha veid inn bortimot det dobbelte i vekt. Grunnen til all denne mistingen av fisk er ikke lett å finne en grunn til men brasmer på 3-6hg er ikke de enkleste å fiske etter. Selv tror jeg det ligger noe i krokvalg og noe på elastikken. Det som fungerte best var Hydro blå elastikk og en vridd 14krok. Agnet var da en bit av en mark og en pinkie. På veien hjem gjorde vi en analyse og vi fant ut at disse momentene er viktig får neste år; Vi må ha tackler av alle slag, Torpedo 3-12gr, Buble 3-8 gr, kuledupper 2-10gr og toppknyttackler fra 5-10m stang. Videre må vi ha masse caster minst 2l per mann. For må tilpasses strøm men det er ikke nødvendig med mye leem i foret. Videre må vi være forberedt på et litt annerledes fiske første dag. Da kan det være lurt å gjøre en satsing på flire og mort. Vi prøvde ikke boloen pga den sterke medsrømsvinden på lørdag. Dette kan sikkert være en ok metode første dag hvis forholdene ligger til rette. Dette fisket er veldig krevende de fleste mistet mye fisk, lørdagens og søndagens totalvinner Tono slet også på søndagen, men han hadde telt fiskene og veide inn 95 brasmer til sammen 35 kg. Dette gir et snitt på ca 370 g.

Vi kan absolutt anbefale denne festivalen og håper flere nordmenn ønsker å stille der neste år ! Ta kontakt og vi skal hjelpe til med all info vi tilegnet oss under årets stevne. Det er kun 35 plasser der så det gjelder å være rask får dette er et populært stevne. For øvrig var Sensas sponsor her og det vanket flotte premier !