hjem

Norges Jeger- og fiskerforbund
NYHETER

Angus, Tommy og Niklas på havfisketur til Hitra
Gutta er på havfisketur til Hitra

Dag 1 – Tirsdag 21.juli

Kom frem tirsdag kveld etter en liten punktering her i dalstrøkene.

Denget litt stingsild på brygga mens broderen satt ut båten. Fikk 1 makrell og en torsk. Etter hvert dro vi en tur utpå, og fant en plass der vi kan sikre oss plenty med agnfisk daglig for det vi trenger på turen. Var sei i størrelsen 300 gram og opp til et par kilo. Ga oss kl 2 på natta.

Dag 2 – Onsdag 22.juli

Kom ikke i gang med fisket før langt utpå dagen.  Dem 2 andre gutta var litt trøtte. Vi kom oss da etter hvert ut, og fisket litt rund om kring for å gjøre oss kjent i nærområdet. Etter en stund fiske mente Angus at han hadde satt seg fast i bunn, men bunnen ble plutselig svært livlig. Etter noen minutters fight fikk vi hovet en sei som veide 11.880. Ny klubbrekord med 20 gram.

Intet mer spennende å rapportere denne dag.

Dag 3 – Torsdag 23.juli

Opp kl 06.30. for å være med storbåten fra Titran kl 08.00. Vi var 8 stk i båten. Fisket litt torsk og sei i begynnelsen, men ikke noe riktig stort. Etter hvert hugg det til på 385 grams stormshadden til Tommy på nedslepp. Dette var en sei på 9720 gram og 109 cm. Artig fisk som fighter bra. Litt senere dro vi ut på 150-200 meters dyp for å fiske lange. Brodern agnet opp med 1 seihode + halvekroppen på 9/0 sirkelkrok fra owner. 2 slike opphengere, samt i bunnen et 400 grams jigghode som er spesiallaget for å tre på hel agnfisk. Etter en stund fikk han en lange på 7440 gram og 109 cm. Ny klubbrekord i Raufjøringen.

Tommy Lillenes fra Kongsvinger, som var med på båten, fisket med hel agnfisk som opphenger 2-3 meter over bunn. Han kjente det var noe bortpå, lot den få tid til å ta skikkelig, så tok han tilslag. Kjente det var noe tungt som sto igjen nede i dypet. Etter ca 15 minutter kom den til overflaten. En lange på 27 kg. En RÅ fisk.

Ellers på båten så ble det vel tatt ca 10 torsk fra 2-8 kg. En god del sei fra 500 gram og opp til 3 kg, en lange til på ca 4-5 kg og en kilos uer.

Dag 4 – Fredag 24.juli

Angus dro hjem tidlig denne dag. Jeg og broderen dro ut kl 18.00 for å fiske. Var stille ute på havet, så vi dro ut på 200-meteren for å se om vi kunne få noe lange, uer, etc. Fisket med 600 grams bly i bunnen, og 3 opphengere med fiskefilet på. Resultatet ble til sammen ca 40 hai. Svarthå og hågjel fordelt ca  50 – 50. Dro inn på ca 100 meters dyp etter vi begynte å bli lei denne haien, og da fikk jeg ei lita lange. Klokken var 4 på natten da, så vi ga oss for dagen.

Niklas med lita lange

Tommy med Hågjel på 700 gram

Niklas med svarthå på 295 gram

Dag 5 – Lørdag 25.juli

Dagen forsvant i regn og vind.

Dag 6 – Søndag 26.juli

Det regner og blåser fortsatt, mulig vi kommer oss ut i kveld…  Og i 21 tiden dro vi ut, for da hadde vi akkurat fått telefon fra M/S Titran om at vi har plass med den i morgen. Fisket opp 30 småsei som vi bruker som agn etter lange på storbåten. Prøvde også noen kast i sundet der Angus fikk sin storsei. Jeg fikk en stk 2kg torsk, og hadde ett kjempenapp til. Men vi ga oss da, for må opp igjen kl 06.00 i morgen for å være med storbåten.

Dag 7 – Mandag 27.juli

Jeg og brodern samt 4 Østerrikere var med M/S Titran ut på storhavet. Var mye blåst og rimelig stor sjø. Vi fikk litt sei opp til 3 kg, og en par torsk. Jeg fikk ene torsken på haspelfiske med 80 grams jigghode og 15 cm shad. Brodern hadde på en pen sei, og jeg hadde på noe tungt under langefiske. Alt i alt en litt dårlig dag ute på havet.

Dag 8 – Tirsdag 28.juli

Jeg og broderen pluss 6 andre fra Kongsvinger var ute med M/S Titran igjen. Finere vær i dag, men dessverre ikke så mye bedre fiske. Totalt på båten hadde vi vel ca 30 sei, opp mot 4-5 kg dem største. I tillegg fikk vi 2 torsk, 2 uer og ei lange under seifiske. Når vi fisket lange, så fikk jeg og bror ei hver. Tommy sin var vel ca 4 kg, og min var 5,2. Brodern fikk også et par mikro-uer og en vi tror er lusuer i dag. Jeg skal sjekke vinkelen på piggene på gjellelokka samt antall myke tråder i gattfinnen etterpå. Men nå først skal jeg spise middag.