hjem

Preston Matchman of the year 2011 - Av Finn Erik
Test

Preston Matchman 2011

Etter mange lange måneder i vente kom endelig dagen for avreise til Jønkøping. I år fikk jeg og Dag Even følge av våre bedre halvdeler som planla litt seriøs handling i byen mens vi bløtet maggoten. Turen ned gikk fort med pratsome damer og flotte svenske veier. Etter en bedre middag og 'et par' glass vin ble det fort kvelden. Ettersom starten er kl 1100 på lørdag ble det frokost ved 0700 tiden og på startplassen ved kaien kl 0745. Spørsmålet vi stilte oss nå var om hvordan fiske ville være etter denne milde høsten. Vanntempraturen var helt klart høyere enn i fjor da isen la seg 14 dager etter konkurransen. Ryktene gikk på at fiske ikke var noe spesielt bedre men med den lunefulle Munksjøen vet man aldrig. Konkurransen skulle foregå slik at vi byttet om på å fiske seksjon A eller B og C eller D hver av dagene. Vi burde uansett forberede oss på både dårlig og bra fiske. Seksjon A og B på kaia er normalt dårligere enn C ( gresskanten) og D ( telia ). Jeg valgte derfor å blande 3kg Geers Voorn black og ta ut ca halvparten av det og blande med like deler leem. Da hadde jeg ca 6-7 liter med for ekstra i tilfelle jeg trekte C eller D. Blandet også dobbel leem for underholdsforing. Agnet kom på plass unntatt casteren som leverandøren hadde valgt å legge igjen hjemme :( Lykkligvis hadde Dag E med seg litt som han delte brodlig med seg ( Takk ). Etter intens blanding og bearbeiding av en halvkilo jokers var vi klare til trekking. Vi håpet å trekke samme områder slik at vi slapp logistikken ellers var vi vell happy med det kom kom opp av trekkeposen. Dag E var først ute og trekte C5, min hånd fant A2. Denne seksjon har jeg sittet på før men aldrig så nære kanalen, dette skulle vise seg å få noen konsekvenser. Opptacklingen gikk greit, må si det er deilig å kunne bare konsentrere seg om TAP :). Som forventet var det dypt og topp 5 måtte opp. Etter å ha loddet rundt på 11-13 m fant jeg en fin plass på 12,5 som jeg ville satse på. Og en plass på del 7  fant jeg også verdig et forsøk på. Dypet varierte ca 60cm fra 12,5 til 9m og jeg tenkte att dette kunne ha en innvirkning hvis fisken ønsket å stå grunnere. Dypet på del 4 var faktisk nesten det samme som på del 7, en topp ble satt opp til marginfiske.

Mine topper ble: 12,5m 1 gr Rive 108 0,125 hovedsene med 0,06 fortom 22 green gamma barbless denne var tiltenkt fiske dead depth med fjærmygg. 2gr Colmic Wind 0,125 hovedsene med 0,07 fortom 18 black gamma barbless skulle fiskes med pinkies eller maggot med 2cm overdyp. 1,5 gr Colmic Adrian med 0,125 hovedsene 0,08 fortom med 18 mustad light ledgering til fiske 10cm overdyp med en markbit.
På del 7: 1gr Rive 108 0,125 hovedsene med 0,06 fortom 22 gamma green barbless denne var tiltenkt fiske dead depth med fjærmygg. 1,5 gr Colmic Puma 0.125 hovedsene 0,07 fortom med 18 black gamma til å fiske med 2cm overdyp med pinkies eller markbit.
På topp 4 valgte jeg en Preston Silver 2 0,8gr med en litt høy bulk og spredte droppere for å fiske on the drop.

Alle matchtopper hadde Preston slipelastikk fra nr 2 til dobbel nr 2. Carpetoppene hadde pink hydroelastikk. Disse toppene var ment til abborfiske eller eventuelt topper som kunne brukes hvis det skulle bli litt bagging.
Bestemte meg for å koppe foret da jeg trodde det ville bli trøgdt. Laget 20 baller med 180 ml joker i blandet og en liten neve med caster. Starten gikk for foring og utlegget ble perfekt. Begynte samtidig loosfeeding med pinkies på topp 4.  Signalet for fiske gikk og gikk ut med en myggrigg på 12,5m. Ble ikke veldig overasket at det ikke nappet med en gang men kunne konstantere at naboene fikk fisk med en gang. Først etter 10min da jeg dro opp duppen så jeg fisket 5cm over bunn ble det endelig strekk på elastikken. En fin mort på 150gr fant veien til nettet :) Men som vanlig på denne strekka tok det liksom ikke av. Noen små mort og abbor kom opp men etter en halvtime fikk jeg erfare en viktig lærdom, det skulle vise seg at det pulserte heftig strøm fra kanalen. Først innover og så utover. Strømmen var så sterk at en 4 gr flat hadde nok vært minimun for å holde rolig. Værst var virkningen på 12,5 så det ble å fiske på del 7 da strømmen var som verst. Som alltid på Munksjøen må mann bytte agn og presentasjon hele tiden, noen perioder var fjærmygg bra andre pinkies. Noen perioder på bunn andre litt over osv. Selv syntes jeg at jeg hadde taket på seksjonen selv om jeg haddde liten oversikt på nr 6 og 7. Når vi gikk inn i den fjerde timen fikk min nabo tre feit morter som nok avgjorde en hel del. Samtidig greide jeg å miste to abbor fordi jeg skulle plutselig heise de inn i stedet for å håve de. Ja man lærer tydligvis ikke ... Ikke sikkert de ville ha gjor noen forskjell for de var ikke store. Men vekta viste 80 gr i min naboens favør! Mine 1560gr holdt altså til en 2. plass på seksjonen. De 26 fiskene jeg hadde fått var etter i snitt mye mindre enn min naboes også ? Etter en samtale med han fikk jeg vite at han hadde fisket med pinkies hele konken ? Kunne det være årsaken ? Tror vi aldrig får vite det men noen tilfeldigheter kan det også ha vært. Ellers var seksjonen veldig jevn og etter en times oppakking var jeg enig med meg selv at jeg hadde gjort en ok innsats.

Etter en time på øyet gikk turen ut på en middag. Dag E var ikke fornøyd med dagens innsats da han endte sist på sin C seksjon. Vi diskuterte hans og mitt fiske men fant ikke noen sukksefaktorer som kunne ha hatt noen betydning. Vi ble etterhvert mette og gode. Turen gikk tilbake til hotellet der Fjellis gjorde noen alvorlige forsøk på å skjenke meg full. Han var nær på å lykkes med falt selv i fella litt før :)

Søndagen begynte tidlig da starten går kl 1000. Vi hadde allerede på lørdag trekt seksjonen for dagen og jeg skulle sitte på D og Dag E på A. På D hadde Mr Holst gjort rent bord på lørdag på peg nr 6. Derfor var det en nedtur å trekke peg 2. Fikk Mr Adell og Mr Bengtson som vant A på lørdag som naboer. Etter lodding fant jeg ut at jeg skulle fiske ett knepp lengre inn på alle distanser. Marginsfiske kuttet jeg helt ut da bunn der var forferdelig steinete og kuppert.
Satte opp nesten helt indentiske topper som på lørdag med samme dupper. Gjorde en forskjell på 11,5 m der en en 2gr Puma med 0,125 hovedsene 0,10 fortom med 16 N900 skulle fiskes med overdyp etter brasme. Valgte å fiske del 6 på innerplassen med et dyp som akkuratt gikk på topp 4.  Foret var det samme som på lørdag men bare 25% leem da jeg forventet en del bedre fiske enn lørdag. Valgte denne gang å legge inn 100 ml joker og litt mer caster/pinkies enn dagen før. Bestemte meg for å kaste foret for å få noe mer spredning men samme antall baller som lørdag. Underholdsforet var dobbel leem med masse joker og pinkies. Planen var å koppe inn ettersom fisken kom inn på foret. Etter foring bestemte jeg meg for å teste 11,5m først. Etter mange forsøk med forskjellige tackler og agn ga jeg opp distansen og la ut del 6 stanga. Duppen gikk sakte under med en gang og mort på mort kom stødig inn i mitt nett. Nappene var ikke klare så jeg måtte finblye ned duppen til det ekstreme. Rive 108 viste seg å være perfekt valg på en slik dag og fiske. Med en gang nappene avtok  koppet jeg en liten ball full av joker og noen pinkies. Fisket tok seg sakte opp igjen og var tidvis meget bra. Men ikke så bra at det gikk med toppknytt. Min nabo fikk erfare dette, han satte opp en toppknytt etter å ha fått en serie mort på TAP. Det resulterte i ingen napp ! Det var helt nødvendig med riktig presentasjon for å få napp. Og du måtte fiske rett over ballen du koppet. Ettersom timene gikk ble størrelsen på fisken bedre. Etter 3 timer og en kopping bestemte jeg meg for å gå ut å teste 11,5 m etter brasme. Duppen gikk umiddelbart under og en 7 hg brasme var resultatet. Etter det kjente jeg ikke fisk der ute. Fortsatte å taue inn mort og noen abborer på del 6 til sluttsignalet gikk. 82 fisk ble resultatet og hadde forventninger om at jeg kunne ta seksjonen. Det skulle vise seg at jeg gjorde det med glans, nr 2 veide inn 3,2kg noe som ikke holdt mot mine 6,08 kg:) Ellers på seksjonen var det meget jevnt.  Oppakkingen gikk meget lett denne gangen fordi jeg skjønte at dette kunne holde til en topp 3 plassering. Vell fremme på startplassen fikk jeg vite at Mr Holst hadde greid en delt 1. plass og dermed hade 2,5 poeng og tok seieren med det. Gratulerer så mye med det !

Selv fikk jeg en andre plass og med min femteplass fra i fjor kan jeg vell si at jeg har etablert et fiske her som gir resultater. Selv om det er lett å være kritisk til at det ikke gikk helt til topps kan man jo si seg fornøyd med en andre plass i en såpass prestigefylt festival som Matchman. I år skilte det kunn 80gr fra seieren, neste år da ......

Vill takke alle som deltok på Matchman for hygglig samvær og ser virkelig frem til 2012 !