hjem

Finn Erik forteller hans opplevelse fra Matchman 2008
Finn Erik:

Matchmann 2008

Fredag og alt pakket og klart for Matchman. Med meg var Tommy som skulle fiske i ’’begrensad klass ’’. Vi møtte Dag Even som kjørte alene da fruen hadde meldt avbud i 12. time. Etter en femtimers fin kjøretur kom vi frem til hotellet Jack Bauer i Jønkøping. Etter å ha kommet på plass i rommet møtte vi Geir i baren for en pils og litt prat om lørdagens fiske. Vi var alle innstilt på dårlig fiske da det de siste dagene hadde vært kuldegrader og snøen lå i nærommerådet. Jeg hadde på forhånd laget 12 stk takler for dette stevnet. Fra 0,75 – 2,5 gram for topp 5 take-apart. Noe annen stang hadde jeg heller ikke med. Taklene hadde hovedsener fra 0,12 – 0,08 med fortommer fra 0,10mm – 0,07 med 16-22 kroker. Erfaringen fra i fjor var at det var lurt med en stang for fiske nær bredden, denne burde også være TP som kan deles. Da det er 4-5 m dypt helt inne ved land er en TP det rette. I seng i 1 tiden med store forhåpninger om lørdagens fiske. Etter en voksen frokost var vi raskt i gang med forblanding og agnfordeling. Geir hadde bestilt agn til alle, noe skuffende var dog kvaliteten på maggoten og pinkien. Men etter vært var det dags for trekking. Som første påmeldte var det mitt privilegium å trekke først. C3 ble min plass for dagen noe jeg var fornøyd med. Ved min side c2 satt Mikael Tono og c4 Tommy Lindblom fra arrangør klubben. Mitt mål var å slå disse to ! Geir satt på c5 og Rune på c1. Det var en norsk seksjon som med sterke konkurrenter! Jeg hadde påforhånd tenkt å fiske tre plasser ; 13m, 9m og helt inne ved kaien. Mitt for var Traper mortefor 2 kg og 1 kg leem 2! I foret hadde jeg 300gr med død joker ( frosset akvarie) to never caster. Dette koppet jeg ut, 7 appelsiner på 13 og 4 på 9m og noen småballer på innsiden. Begynte på innsiden og fisket topp 2 med et dyp på ca 3,8m. Etter 5min kom den første morten, denne skulle det vise seg ble den eneste på denne avstanden. Gikk ut på 13m uten resultat og skiftet til 9 m med like magert utbytte. Naboen Tono fikk bra med småmort på 13m og hadde vell ca 4 hg før jeg begynte å få sig på fisket på 9m. Etter 2 timers fiske hadde jeg ca 1 kg fisk. Morten var ikke enkel å få, best fikk jeg når en fisket 2 cm over bunnen. Veksling mellom maggot og pinkies som krokagn ga resultater. Videre var det viktig hvordan man kroket agnet. Sidekroket ga færre bomnapp og krokstørrelsen burde være 18-20. Fiske på bunn ga ikke et napp og 20 cm over bunn ga svært få napp. Den siste timen var meget trøgfisket og det var kun 10-15gr mort på 13m. Tono på c 2 hadde en meget bra siste kvarter og skuffet inn 10 abbor på 5m. Før innveging var følelsen at kun Tono var min overmann på seksjonen. Det stemte og jeg var meget fornøyd med resultatet. De andre seksjonene var også jevnfisket og Dag E fikk en tredjeplass på B og Rune dro tredje på min seksjon. Den norskeligaen var alt i alt fornøyd etter dag en ! Kvelden gikk fort med middag og kos i baren på hotellet. Vi var spent på søndagen da været så ut til å holde seg kaldt. Selv om været var meget bra med sol og lite vind, var det kaldt ! 4-5 kuldegrader på morgenen får en på tanker om isfiske. Søndag morgen kom med fint klart vær med et par minus med litt vind ved frokost bordet. Blandet en annen blanding med mer leem da jeg ventet mer abbor i dag. I dag trekte jeg sist og B4 ble min plass. Denne plassen produserte kun 7 hekto på lørdag ! Men jeg gikk fryktløst inn for å gjøre det bedre en det. Fisket begynner svært dårlig ! Koppet ut 6 baller på 11,5m og 4 baller på 9m. Forplassene var begge på skrå til venstre og høyre for kassa. Også i dag ville jeg prøve på innsiden og kastet ut 5-8 pinkies hvert 5 min. Tre plasser mot A seksjonen fikk tidlig en bra mort på 100gr, men ellers var det dårlig på hele seksjonen.

Etter en time hadde jeg kun et par abbor på 15 gr. Her måtte det nytenkning til og rigget på en topp med litt grøvre utstyr og agnet med mark og en pinkies. Med et overdyp på 15 cm var brasma målet. Etter ti minutter kom nappet og det føltes faktisk som en brasme en stund, men noe skuffet håvet jeg dog en fin abbor på 3 hekto og ledet seksjonen ! Det fulgte noen småabborer til og et par snørrgjøser i timen som kom. Men det var utrolig vanskelig fiske. Etter to timer fikk jeg min første fisk på 9m. En abbor og deretter en mort og så helt slutt. Fisket var i de to siste timene meget vanskelig, prøvde mange ting uten å lykkes. Følte at seksjonen var meget jevn med unntak av siste mann som satt ved den berømte busken. Etter 4 timers fiske hadde jeg et håp om en 2 plass som ville bringe meg inn i diskusjonen om en toppplassering. Min nabo veide inn 590gr og ledet da etter 3 innveide. Min vekt var den samme !! Neste nabo hadde 200gr og når B5 skulle veie inn var spenningen på topp. Når han tømte nettet så jeg at han hadde noen fine morter og innveiingen viste 600 gr. Siste man hadde 990 gr og var suveren. 10 gram er ergerlig og tanken går tilbake til et par mistede fisk i den andre timen. På A hadde derimot Rune gruset all motstand og veid inn dagens høyeste vekt. Med seksjonseier og en tredjeplass fra lørdag kunne Rune motta fjerdeplass totalt! Det er kjempe bra og veldig bra fisket Rune ! Gratulerer så mye. Fjorårets vinner gjentok sukseen og tok seieren ! Gratis Tono !

Nok en fin helg var over og vi må være meget fornøyd. Flere av oss nordmenn har det også blitt og det er jo kjempemorro ! Lærdommen fra årets Matchman er at vi bør ha mye bedre kvalitet på agnet og flere typer agn. Tenker da på farget maggot og noen fjærmygglarver. Jokers kan også være dråpen som skal til for å lykkes. En ting er sikkert neste år er vi der igjen !   Spennende fiske og hyggelig arena gjør Matchman til en favoritt avslutning på meitesesongen. Vel møtt neste år !