hjem

Norges Jeger- og fiskerforbund
NYHETER

Rapport fra matchman of the Year
Finn Erik og Dag Even tok i helgen turen til Sverige for å delta i sesongens siste meite konkuranse. Denne ble avholdt i munksjøen, en liten sjø helt i enden på vettern. Strekka lå midt i sentrum av jønkøping

Rapport fra helgens harde konkuranse.

til info: jeg kommer til å legge inn alle resultatene hvis jeg får dem tilsendt fra stevne ansvarlige Jimmy. Har dessverre ikke vektene i hodet.

Jeg og Finn Erik har i flere år hatt drømmer om å fiske den harde konkuransen (som ligger i titelen) Matchman of the Year. Denne høsten skulle det passe bra mens vi venter på islagte vann her hjemme. Vi startet turen tidlig lørdag morgen eller skal vi si sein natt til lørdag: avreise fra kongsvinger kl. 02 30. Kjøreturen tok ca 4,5 time på denne tiden av døgnet. Det var bare kommet to biler da vi ankomm strekka, etter en liten bomtur, vi valgte å følge etter en fulllastet Ford Mondeo som vi trodde var noen meiter fra lenger Nord i sverige (trodde ikke at de fantes andre tullinger enn meiter med fulllastet neddugget bil kjøre mot jønkøping kl 06 30 en lørdag morgen)

Første dag Lørdag 3/11:

Hele dagen hadde vi fint solskinn, men med en forfredelig kaste vind i alle retninger, tror landskpet er flatt helt til Karlstad i Nord til malmø i sør.
Fisket ble veldig trøgt på hele strekka, noe som overasket de fleste. Arransøren hadde håpet på bra fiske da det nesten ikke hadde hvert kuldegrader i ukene før konkuransen. Finn (apart) tok en strålende seksjonsseier på A-seksjonen med noe over 1 kg på fem timer, dette fisket er noe den gutten kan!! (han trivdes til og med med at fisket var vanskelig, men jamret kun på at han ikke hadde fjærmygg, samt noen topper til ned o,oooo sene og 22 krok av typen very very very very very fin wire uten den store mothaken, samt dupp av størelse 0,0001 gr.

Jeg trakk desverre plass C4 en noe dårlig plass litt lagt fra en stort kratt som det fleste anså som strekkas golden peg. resultatet ble en noe skuffende 4 plass med en vekt på 600 gr på fem timer (hadde noe flaks nestemann på strekka hadde 580 gr (pegen på venstre siden avkrattet) Vinneren satt på Høyre siden av buska og hadde 1500 gr, som jeg mener ble lørdagens vinner vekt.
Vinden var til tider så kraftig at take-aparten min knakk som en fyrstikk da den kilte seg mellom kassa og det justerbare beinet da vinden slengde stanga ut av rollern bak meg.

VM seksjonsvinneren Mickael Tono vant B seksjonen med ca 900gr. Så klar han klarte å lure en brasme!!!
D seksjonen ble vunnet på ca den samme vekt som B i underkant av 1 kg.

Lørdagskvelden kom tidlig på gutta fra kongsviner, etter en tur på gorme resturang kl. 18 00 med alt for lite mat for store gutter, måtte vi til slutt krype til korset og gå på MC og kjøpe oss en big mac meal. Avsluttet med en Øl og var i seng kl 22 00 helt utslitt etter dagens store bagging.

Søndag 4/11:

Dagen ble ikke særlig bedere rent fiske messig og vær messig, overskyet og vind hele søndagen.
A seksjonen ble vunnet på peg. A7 (den siste på A) med ca 20 stk abbor tatt på 13 m TP med den store vekten på 600 gr
På B seksjonen satt jeg, nærmer bestemt på B2. Taktikken var klar matchman of the year toget var gått og dermed var det kun en ny tittel på gang (matchman for one day) Satset stein hardt på å dra luns som svenskene sier (Storfisk). Foret ble en fin brasmeblanding her var det kun vinn eller forsvinn. På venstre side B1satt den harde TP fiskeren Andreas Sandberg, og de skulle vise seg at abboren sto på disse to plassene A7 og B1Tror dette har noe med dypet å gjøre Andreas hadde ca 1/2 meter dypere en meg, og jeg satt akkurat der det ble grunnere. Hadde problemer med å finne en den eksakte dypden da driftet stoppet etter ca 1 meter da tacket gikk seg fast i bunnen, men med denne kanten steg håpet på LUNS.
Den første timen fikk jeg kun en abbor tatt ca 0,5 meter fra keepnettet med topp 2. Måtte sette på til topp 4 for å få fisken opp av vannet (omvent TP fiske) her gjelder det å være kreativ for å slett nullen.
timen gikk og etter 3 timer hadde jeg 4 abbor å en mort og lå langt bak Andreas, han hadde ca12 stk. Fant ut at jeg skulle ta meg en tur og sjekke med Lerdalen, før jeg gikk koppet jeg ut 3 stk fulle kopper med pinki på 13 metern her skulle abboren få noe og tygge på. Tok noen bilder, og fikk konstatert at Finn Erik hadde blitt hekta av etter å ha fisket bra de første 2 timene. Han slet med å få fisk på 13m plassen, hadde kun fisk på 7-8m plassen. Vell tilbake satte på mark og sa til andras at nå skal brasma opp, forste utlegg elastikken dras ut 3m og Andreas blir blek, men dessverre for meg var det en sint abbor på 130 gr, men fin fisk allikevel tatt i betrakning av Andreas sine 25 grammer. Det siste kvartret fikk jeg inn 4 fine morter til Andreas store fortvileles da hans abbborer begynte og nerme seg 10 gr. dessverre gikk tiden i fra meg, men skulle på det tidspunktet ønske at det var en 6 timers konkuranse da hadde jeg blitt farlig. Endte dessverre på en ny 4 plass med 560 gr da gutta nærmere krattet på midten hadde mere fisk hele dagen men de greide så vitt å passere 1 kg. Andreas gikk seirende ut av vår duellen med sine 800 gr abbor.

På C seksjonen dro Anssi det lengste stået med suverene vekta på noe over 3 kg (På plassen på høyre side av krattet )(golden peg) den beste plassen begge dagene.

på D seksjonen var kampen i Jon Anders hender helt til Mickael Tono etter 4 timer får brasme også denne dagen, den gutten er rå etter LUNS!!!  Han tok vel 2 av 5 fangde brasmer denne helga. og det er bare å gratulere han med tittlen   MATCHMAN OF THE YEAR.

opplysningen er noe mangelfulle pga at jeg ikke har motatt noen resultater fra stevneansvarelige Jimmy.

Her er noen oversikts bilder fra søndagen

Bildet er tatt søndag fra A1 og mot krattet på midten av strekka, stående i rødt Andreas Sandberg på B1. lengst til venstre sitter Mickael Magnusson.

Et bilde tatt fra brua over kanalen, her ser vi hele A og B seksjonen samt den første på C 1 som sitter på denne siden av krattet.

Strekka sett fra B7 mot brua

Kort vei til hotellet fra plass nr C7.

Finn Erik på søndag sitter som nr 3 på bildet, bildet er tatt fra C3-C7.

Finn Erik i farta med 13 metern.

Savnet person! !!! sist i sett i Glenshølen våren 2007.

seksjon  c sett fra C6 -C2 inne ved krattet.